Kjøpsbetingelser

Kontrollmål

Vi foretar kontrollmål på stedet før produksjonsstart. Eventuelle avvik/nye forhold vil da bli diskutert med kunde i forkant av produksjon, dersom det betyr endringer i forhold til opprinnelig plantegning. Målene må tas 8 uker før leveringstidspunkt. Ved oppmålinger gjort av snekker eller kunde, står de selv ansvarlig for målene.

Hvitevarer og benkeplate

Dersom kunde kjøper hvitevarer eller benkeplate fra annen leverandør enn Hamran er det på eget ansvar. Vi tar ekstra betalt for å tegne dette inn. Ved feilbestilling/ feillevering som innebærer venting for montør faktureres dette pr time. Kunden har i disse tilfeller ansvar for at strøm og el legges opp riktig. Ved kjøp av hvitevarer og benkeplate gjennom Hamran lager vi tekniske tegninger, koordinerer levering, montering og eventuelt reklamasjon. For å sikre at benkeplaten blir tilpasset så nøyaktig som mulig ser vi oss i de fleste tilfeller nødt til å foreta oppmåling til benkeplate etter at kjøkken er montert. I disse tilfellene gjør vi oppmerksom på at benkeplaten ikke blir levert sammen med kjøkkenet, men blir levert innen 10 dager etter at kjøkkenet er montert og oppmåling er foretatt.

Levering og montering

Leveringsuke som står oppgitt på ordren innebe- fatter at kjøkkenet kan bli levert alt fra mandag til fredag, og at monteringsoppstart normalt er dagen etter levering. Hamran vil ta kontakt med deg i forkant for å avtale nøyaktig dag og klokkeslett for levering og oppstart montasje. Det vil da også bli avklart innbæringshjelp, dekking av gulv og henting av søppel. Levering anses foretatt når kjøkkenet er ankommet kundens sted, og er losset av transportmiddelet. Dersom det er avtalt innbæring, er kjøkkenet levert når det er plassert på anvist sted. Ved hentekjøp er kjøkkenet levert når det er stilt til kundens rådighet på avtalt tidspunkt. Ved levering går risikoen for hendelig skade over på kunde. Dette gjelder også dersom Hamran skal utføre montasje som del av avtalen. Montøren har tett dialog med selger under monteringsprosessen. Skulle det oppstå feil eller mangler blir dette rapportert umiddelbart til produksjonen for utbedring. Ved avbrudd av monteringsarbeid som skyldes forhold på kundens hånd (eks andre håndverkers arbeid etc) vil det bli fakturert for medgått tid. Velger kunden selv å montere/leie inn annen montør vil monteringsveiledning bli fakturert med kr 1.050 pr time.

Forberedelser – kundens ansvar

Gulv og andre skjøre overflater må være godt dekket i forkant av leveransen for å unngå skade. Det er kundens ansvar at teknisk anlegg som rør, el og ventilasjon legges opp etter teknisk tegning fra Hamran. Merarbeid som følge av at våre tegninger ikke er fulgt vil bli fakturert kunden. Før montøren kommer skal rørlegger ha lagt opp vann- og avløpsrør ved vask, og eventuelle andre steder hvor det skal kobles til vann. Rørlegger må komme tilbake i etterkant av montering og koble til vann, blandebatteri, mm. Før montøren kommer skal elektriker ha lagt opp strøm til de forskjellige hvitevarene, samt til stikkontakter og punkter. Snekker forbereder rommet med spikerslag i rett høyde etter teknisk tegning fra Hamran. Når det gjelder fuging av benkeplater mot vegg er dette er en oppgave som vi ikke utfører.

Kontroll ved mottak av leveranse

Når Hamran ikke har ansvaret for montering av leveransen gjør vi deg som kunde oppmerksom på at du/dere er ansvarlig for å kontrollere mottatt leveranse for eventuelle transport- og innbæringsskader. Kunden må ved mottak av varen sjekke at all emballasje er hel, og uten skader. Skulle dette ikke være tilfelle er det viktig at kunden sørger for at transportøren noterer på fraktbrevet «skadet emballasje» før dere kvitterer for mottaket. Emballasje bør deretter fjernes snarest for å avdekke eventuelle skjulte skader. Avdekkes noe tegn til skade må dere uten ugrunnet opphold, og senest innen 3 dager, gi oss beskjed om eventuelle skader slik at vi kan melde inn krav overfor transportselskap. Om dette ikke gjøres risikerer du som kunde å måtte betale for å få fikset skaden/nytt produkt.

Endringer

Endringer på tegninger og materialvalg kan foretas helt frem til 12 uker før leveringsuken. Etter dette må man påregne ekstra kostnader ved endringer. Ved endring av leveringstidspunkt når man har kommet nærmere enn 12 uker til avtalt levering, og der endringen utgjør mer enn 5 arbeidsdager, vil det påløpe en ekstra kostnad på 5 % av ordresum. I tillegg vil det bli fakturert kr 2.000 pr uke i ekstra lagerkost.

Kansellering

Ved kansellering av bekreftet ordre, vil kunde blir fakturert for påløpte kostnader/medgått tid.

Betalingsbetingelser

50 % forfaller til betaling 8 uker før avtalt levering 40 % forfaller til betaling 1 uke før avtalt levering 10 % forfaller til betaling 10 dager etter ferdigstillelse.

Materialer og vedlikehold

Heltre

Heltre er et naturlig og levende material, som kan endre litt på utseende, farge og form etter som tiden går. Dette er helt vanlig, og en helt naturlig prosess, og treverket jobber forskjellig til de ulike årstidene vi har. Dette har mye med fuktighet ute og inne i huset å gjøre. Så man skal prøve å ta hensyn til at heltreplater/fronter ikke bør utsettes for mye temperaturforskjell, eller for mye direkte sollys over lengre tid. For eksempel kan veldig kort avstand til varmepumper eller konvektorovn, som blåser/stråler varme direkte mot produktet, føre til mer endring enn ellers. Så selv om produktet Hamran har levert ble laget riktig og feilfritt etter snekkerfagets retningslinjer, vil mye fukt- og temperaturforskjeller kunne medføre sprekker i limfuger, og at fronter/plater endrer farge og form.

Ubehandlet treverk

Treverk som er ubehandlet, er mer mottagelig for flekker og støt. Treet vil også ha større bevegelighet. Vi anbefaler å bruke naturlig grønnsåpe som inneholder mindre vann og mer såpe/fettstoffer. Når overflaten er behandlet, skal det kjennes et lett fettlag. Såpen kan fungere som en overflatebehandling og gi treet en silkematt glans, samt legge seg som en beskyttende hinne mot flekker, smuss og sollys. Når vi leverer ubehandlet treverk vannbeiser vi det først. Selv med vannbeising og etterpuss hos oss, vil en kunne oppleve fiberreisning etter vask eller vannsøl. Man kan da bruke et fint sandpapir og dra lett over i trefibrenes lengderetning.

Vask og vedlikehold generelt for våre fronter og benkeplater:

Vi anbefaler bomulls kluter til alle overflater både til lakkerte, oljede, ubehandlede og malte flater. Da microfiberkluter kan ripe opp lakk og finèren kan reise seg. Dette gjelder også for benkeplater i tre, naturstein, stål og kompositt

Vedlikehold av oljede overflater

Vi gjør oppmerksom på viktigheten av vedlikehold av oljede overflater for å beskytte treverket, og å opprettholde dagens utseende best mulig over tid. Vennligst se våre vedlikeholdsrutiner på www.hamran.no

NCS-farger

Alle farger er påvirket av: malings type, underlag, påførings metode og belysning. Samme farge kan oppleves forskjellig på bakgrunn av dette. NCS koder med "S": Her er det en godkjent standard som alle skal følge. Hamran garanterer at fargen er innenfor toleransene, målt opp mot denne standarden. Små nyanseforskjeller kan forekomme på enkelte farger. Hamran kan ikke garantere fargelikhet mot andre produsenter. NCS koder uten "S": Dette er koder uten noen godkjent standard. Hamran kan ikke garantere at fargen er uten nyanseforskjeller mot fargeprøve. Nyanseforskjeller kan forekomme. Hamran kan ikke garantere farge likhet mot andre produsenter.

Linoleum

Linoleum framstilles av linolje, harpiks og kork. Dette tilsettes fargepigment og legges på grov strie. Linoleum er forholdsvis mykt og erstattes i dag ofte av ulike plastmaterialer. Nøytralt rengjøringsmiddel (PH nøytralt) blandet ut i vann anbefales for ikke å fjerne fuktigheten i materialet

Benkeplate i massivtre/heltre

Ved en benkeplatedybde på 600 mm må man forvente en platevandring på +/- 5 mm i dybden og 0,5 mm i tykkelsen. Ved dypere plater øker platevandringen.

Kompositt stein

Kompositt er et kvartsbasert materiale som er homogent, porefritt og med ekstra hard overflate. Overflaten finnes i blank og matt. Mørke kompositt plater viser mer fettmerker og støv enn lysere plater.

Vedlikehold benkeplater i kompositt:

Kompositt stein krever normal rengjøring for å beholde overflaten fin. Bruk en fuktig bomulls klut (ikke microfiber). De fleste flekker fjernes med vann og litt oppvaskmiddel. Det skal brukes vaskemiddel uten slipemiddel eller bleking. Anbefaler å tørke opp våte flekker med det samme.

Naturstein

Benkeplater av naturstein er laget over millioner av år. Derfor har de forskjellige steinarter og benkeplater har deres eget spesielle utrykk som er formet av naturens påvirkning. I nesten alle typer naturstein forekommer det små hull og sprekker som er skapt av naturen under stort press og kraftig varme. Det kan også skje at det kommer små flekker i flere farger samt fargevariasjoner i åringene. Noe som gjør at det kan forekomme store fargeforskjell på samme plate. Det kan også forekomme store mønstre grunnet stein som er klemt sammen, fossiler eller årer i forskjellige størrelser som går i forskjellige retninger. Dette er ikke produksjonsfeil, men naturlige variasjoner. På alle matte slipte overflater i naturstein vil det forekomme slipemerker fra den siste slipekloss før polering og dette kan ikke unngås.

Vedlikehold benkeplater i naturstein:

All naturstein er porøs i overflaten. En polert granitt er mer motstandsdyktig overfor mat og vesker enn en matt-slipt sandstein eller marmor. For å beskytte en steinplate så er det viktig at platen blir mettet. Det er spesielt viktig i begynnelsen at platen får det riktige pleiemiddelet rett etter bruk. Til å mette naturstein benkeplate anbefaler vi å bruke Akemi anit plet. Denne metter porer og småsprekker i platen og herder mot flekker fra fett, olje og vann. Gjenta behandlingen ca 3-4 ganger i løpet av de første par måneder. Vær oppmerksom på at naturstein som marmor og sandstein ikke tåler syre og kan bli misfarget om de utsettes for dette.

Dekton:

Er laget av naturlige mineraler og vil kunne avvike noe i struktur/fargenyanser/krystallstr. o.l. Ensfarget mørk matt dekton; her synes fettmerker vesentlig mer enn på andre typer dekton. Den Krever høyere intervall av vasking for å holde platen pen. Alle flekker vil kunne vaskes bort. Må ikke bruke papir ved vasking.

Granitt

Lyse granitt plater; krever impregnering for å forhindre misfarging fra mat, fett, rødvin etc.

Benkeplater i rustfritt stål, glødestål, kobber og messing

Ved daglig bruk av benkeplater i rustfritt stål, kobber og messing vil det ved bruk komme frem mindre streker og merker som ikke fjernes ved rengjøring. Dette er normalt, og platen vil med tiden fremstå med en enestående flott patina. Benkeplate i glødestål må oljes 1 gang pr mnd for å unngå å ruste.

Brunert messing og oksidert stål:

Her kan overflaten forandre seg over tid. Benkeplater med kryssfiner kjerne tåler ikke varme gryter og at lignende settes direkte på platen, en kan risikere at limet slipper.

Vedlikehold av benkeplater i metall materiale.

Platene rengjøres med en oppvridd bomullsklut. Den kan deretter tørkes av med en ren og tørr bomulls klut for å oppnå en blankere overflate. Det må ikke tørkes av med sprit eller lignende. Da vil overflaten tåle mindre motstand eller endre utseende.

Corian

Corian er slitesterkt, porefritt og gjennomfarget produkt som utover daglig rengjøring ikke krever ytterligere vedlikehold. Ved daglig bruk vil det forekomme riper og merker. Disse vil være mer synlige på mørke plater.

Vedlikehold av corian:

Bruk oppvridd klut med oppvaskmiddel. Her kan det brukes klut med microfiber for å fjerne flekker.

Salgspant

Selgeren har salgspant i de leverte varene inntil kjøpesummen inklusive renter og omkostninger er fullt ut betalt, i overensstemmelse med pan- telovens § 3 14-24. Etter forfall beregnes det forsinkelsesrente på 9,25 % i henhold til forsink- elsesrenteloven § 2.

Prisjustering

Ved kontrakter som løper mer enn 3 måneder frem i tid, tas det forbehold om prisstigning i henhold til SSBs byggekostnadsindeks for bustader, som er tilgjengelig på SSBs nettsider https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/byggekostnadsindekser/statistikk/byggjekostnadsindeks-for-bustader

Force Majeure

Skulle det inntreffe en ekstraordinær situasjon som ligger utenfor partenes kontroll som gjør det umulig å oppfylle plikter etter denne avtalen og som etter norsk rett må regnes som force majeure, skal motparten varsles om dette så raskt som mulig. Den rammede parts forpliktelser suspenderes så lenge den ekstraordinære situasjonen varer. Den annen parts motytelse suspenderes i samme tidsrom. Motparten kan i force majeure-situasjoner bare heve avtalen med den rammede parts samtykke, eller hvis situasjonen varer eller antas å ville vare lenger enn 90 kalenderdager regnet fra det tidspunkt situasjonen inntrer, og da bare med 15 kalenderdagers varsel. I forbindelse med force majeure-situasjoner har partene gjensidig informasjonsplikt overfor hverandre om alle forhold som må antas å være av betydning for den annen part. Slik informasjon skal gis så raskt som mulig.

Kjøpekontrakt

Kjøper inngår avtale på grunnlag av tilbud og 3D tegninger av innredning, og plikter seg samtidig til å gjøre seg kjent med punktene over før pro- duksjonsstart. Avtalen er endelig. Sjekk derfor tegningene og ordrebekreftelsen nøye! Med mindre annet er skriftlig avtalt, har kunden ansvaret for at alle offentligrettslige og privatrettslige tiltalelser som er nødvendige for Hamrans leveranse, foreligger i rett tid. Hamran har ikke noe ansvar knyttet til manglende eller mangelfulle tillatelser.

Kontaktinformasjon

Spørsmål og kommentarer til denne personvernerklæringen kan rettes til hamran@hamran.no eller skriftlig til adressen under:

Studio Snartemo

Hamran Snekkerverksted AS

Lygnaveien 823

4590 Snartemo

Åpningstider
Åpent etter avtale.

Studio Oslo

Hamran Snekkerverksted AS

Hovfaret 4B

0275 Oslo

Åpningstider
Åpent etter avtale.